top of page

ASSO European Open beszámoló - 1. nap

Aug. 31. 2017.

Hiába a tizenórás autóút, egy útközbeni defekt a hajó alatt a tréleren, némi olasz módra kaotikusan szervezetlen kikötői élet - egy Garda-tavon rendezett nemzetközi Asso összejövetel mindenképpen szenzációs élményeket tartogat!

Az idei Asso Európa Kupát a garda-tavi Brenzone klubjában rendezik, három nap alatt nyolc futam a cél. Az olasz sporttársaknak ez a helyi bajnokság is, így kellemes, 18 hajós mezőny gyűlt össze a tó keleti partján lévő kisvárosban. A helyi egységek mellett három magyar hajó is rajthoz állt: a Peecasso, az Equilor és a Picabo, illetve a három német egység közül a lányokhoz beszállt a most már nemzetközi együttműködést is építő osztálytitkárunk: Földházi Kriszta.

Mire is számít az egyszeri vitorlázó, aki Olaszország e kedves vidékére látogat? Egyrészt kiszámíthatóan stabil és erős szélre - nos ebben egyelőre nem teljes az összhang az elvárásainkkal, hiszen a regisztrációs (és összeszerelős) nap teljes limánya után az első versenynap is halasztással kezdődött a szélhiány miatt. Bíztató fejlemény, hogy idővel, illetve a felhők és a pára elvonultával fantasztikus kis bríz alakult ki, de erről kicsit később bővebben. Másrészt a fejetlen parti szervezésre: e várakozásunkat Chicco, a helyi darus (valamint traktor-, motoros- és még ki tudja mi más vezető) törte porrá, mikor is az eseményeket kulturáltan, mégis hatékonyan pörgetve pillanatok alatt vízre dobta a hajót. Éss persze harmadrészt mire is számítunk: tökéletes espressokra - na ebben nincs is hiba!

Az első versenynapon tehát délelőtt borongós, párás idő várta a mezőnyt, kevés eső is esett, ami az alapvetően termik alapú széljárásra nem volt jó hatással: kora délutánig épp csak lengedezett az össze-vissza pörgölődő szél, amiben esetlenül bukdácsoltak a meglepő módon a klub előtti vízterületeÍÍÍÍÍÍÍÍn bójákra kitett hajók. E megoldás nem kevéssé macerás: egy a hajón felejtett apróság miatt motorost kell kérni, aki hoz-visz a part és a bójára száműzött hajó közt. Szerencsére a párás-borult rettenet idővel nekikezdett a tisztulásnak, így kissé az eredetileg kitűzött egy órai időpont után megkezdődhetett az első rajteljárás.

A rendezőség nem kívánta bosszantani magát egyéni visszahívók lobogtatásával, így kapásból U-lobogós rajttal kezdtünk! Nagyokat forgó szélben indult el az első futam, a mezőny pedig szépen szét is nyílt keresztben és hosszában is. A futam közbeni módosításokkal sem különösebben hagyta magát megzavarni a rendező, így akadt kreuz-raum pálya is, de végül is szenzációs szél alakult ki a napsütés mentén. A rendezőség remek kis pörgős pályákat tűzött, és mintegy három óra alatt le is futott a három tervezett futam. Tökéletes volt az időzítés: a partra érve már csak a lelohadó szellő maradékait lehetett felfedezni a tavon, inkább hideg bajor hercegi sörökben kerestük a további izgalmakat. A Peecasso csapata remekül vitorlázott: három darab második helyükkel magasan vezetik a pontversenyt. A Picabo-n egyenletes vitorlázással sikerült a negyedik helyre kapaszkodnunk. Az Equilor több útjog vitás szituációba keveredett, jelenleg hetedik helyről várják a folytatást.

Folytatás holnap délben, bizakodunk a még eredményesebb szereplésben! A holnapi beszámolóhoz átadjuk a stafétát egy másik hazai csapatnak, addig is jó szurkolást, és jó szelet odahaza a füredi ranglista versenyhez!

Ciao,

a Picabo csapata

One Desing Trophy - II. forduló

Csopak

Jun 10-11. 2017.

Nagy várakozás előzte meg az idei csopaki OD fordulót. Az elmúlt években ugyanis nem volt kegyes az időjárás a versenyzőkkel. Az előrejelzés biztosra mondta, hogy nem lesz hiány üzemanyagból és e mellé még hideg sem lesz, szóval minden előjel egy jó versenyhétvége képét vetítette elénk. Elmondhatjuk, hogy nem csalódtunk :)

Az első hajók - szokás szerint - már péntek este megérkeztek. A versenyzőket meleg fogadtatás és hideg kisfröccs várta. Szerencsére nem volt nagy tolongás a kikötőben, így mindenki kényelmesen tudott parkolni, a lelkesebbek pedig még egy kis szerelésbe is belefogtak. Kilenc hajó nevezett a hétvégi versenyre és mindenki meg is jelent, ami nem csak élvezetesebbé tette a futamokat, hanem az ide három - MVSZ felé lejelentett - ranglista versenyből egyet sikerült is abszolválni.

Szombaton, napsütéses, ám szélcsendes napra ébredtek a csopakiak. Legalább is, akik olyan hét óra előtt ébredtek. Fél nyolctól elkezdett erősödni az észak-nyugati szél és meg sem állt a húsz csomós tartományig. Mindenki fockra szerelve indult ki a kikötőből és a szokásos spinakker húzást is csak a lelkesebbek követték el. A rendezőség - utólagos elmondása szerint - a rajt környékén többször harminc csomót meghaladó szélsebességet mértek. Ez az... gyerünk! Meglesz ma az a négy - tervezett - futam! Rég nem volt már ennyi Csopakon.

Furcsa mód az első futam mégsem az eredetileg tervezett tíz órás időpontban startolt, hanem egy tíz perccel később. De hát kit érdekel ez... Indulás! Mi az, hogy indulás? Felszállás! Na jó a kreuzban még vártunk ezzel és csak a szokásos sebességgel haladtunk, de lefelé jövet már simán tíz csomó felett robogtak a csónakok.

A második futam kezdetén még mindig elég erős volt ahhoz a szél, hogy fockal startoljunk, ám egy hirtelen gyengülést követően a hátszeles szakaszon már többen átszereltek génuára. Ez jó döntésnek is bizonyult, mert a szél annyira leállt, hirtelen, hogy a befutót nem is tudtuk spinakerrel venni, hanem génuát kellett húzni. Az utolsó pár száz méter át is rendezte a befutót és sajnos volt, aki egy rossz helyezkedéssel több helyet is vesztett. 

A harmadik futamra elraktuk a fockot. Na most ez rossz döntésnek bizonyult, mert a tíz perces után úgy beerősödött, hogy szerelhettük vissza. A génuát azért nem raktunk olyan mélyre, hogy szüksége esetén ne lehessen elővenni. Na most ez jó döntésnek bizonyult, mert az első kreuz végére úgy begyengült, hogy két haulz között gyorsan váltottunk génuára Azért hogy ne örüljünk annyira elkezdett esni egy kicsit az eső, de hát végül is mindegy, hogy honnan ázik az ember, így aztán különösebben nem foglalkoztunk a kérdéssel. A harmadik futam vége már napsütésben és egyre gyengülő szélben zajlott.

A futamot követő napsütés mintha megette volna a szelet, ami szép lassacskán elfogyott és a rendezők úgy döntöttek, hogy a part felé veszik az irányt. Így az első versenynap három változatos futammal zárult.

A parton mindenki frissítette magát a megpróbáltatásokat követően vagy egyszerűen csak rápihent a jól megérdemelt vacsorára.

Vasárnap reggel újból szép napsütés, meleg és közepes erősségű szél fogadott minket. Most már azonban nem követtük el azt a hibát,hogy előre szereljünk, hanem egy laza félszelezéssel közelítettük meg a pályát és vártuk, hogy eldöntse az észak-keleti szél, hogy milyen erősen is akar fújni. A start előtt úgy döntöttünk, hogy elbírjuk a génuát. Na ez most jó döntésnek bizonyult. A szél folyamatosan gyengült egy pár csomóval és így vidáman elbírta a cájg a nagyobb vitorlát.

A második futamra újabb gyengüléssel és kisebb szél eltéréssel kellett szemvesülnünk, ám a rendezőség tájékoztatása szerint marad a pálya. Kár, hogy a második kreuz végére meggondolták magukat és módosították a pályát. Illetve ez még nem is volt annyi baj, az annál inkább, hogy az eredeti bólyákat nem szedték be és valahogy sem a pálya módosító hangjelzést, sem a rádió forgalmat nem lehetett hallani, így aztán több hajót megtréfált a mutatvány... Szóval mi is loholtunk az új pályajel felé, ám ekkor ez már meglehetősen késői volt, így behozhatatlan hátrányba kerültünk a többiekkel szemben :(

A befutó után a szél rohamosan gyengült és a rendezőség pechjére még el is fordult. Az tisztán látszott, hogy ezen a pályán több futamot nem lehet lebonyolítani. A rendezők jó érzékkel nem is indítottak el rajta újabb futamot. Sajnos másik pályán sem indítottak újabb futamot, bár az adott körülmények között ez érthető is volt. Irány a part!

Köszönjük mindenkinek a részvételt és a korrekt versenyzést. Találkozunk két hét múlva Földváron.

One Desing Trophy - I. forduló

Balatonkenese

May 06-07. 2017.

Május első hétvégéjén került megrendezésre a One Design Trophy 2017. évi sorozatának első fordulója, a szokásokhoz híven Balatonkenesén. 

A nyüzsgés már péntek délután megkezdődött. A lelkes vitorlázó sporttársak a kenesei Marina Port büféjében - és a szakadó esőre való tekintettel - vízhatlan ruhában várták a nevezés kezdetét. Az idegölő várakozást néhány stresszoldó sör segítségével enyhítették. Mivel ez az évad első olyan versenye, ahol több hajóosztály is találkozik egymással, számos ismerős a mára már kissé oka fogyott "Boldog Új Évet" jókívánsággal köszöntötte egymást.

Szombaton reggelre az eső elállt és mindenki reménykedett, hogy igaza lesz a időjárás előrejelzőknek, akik kellemes meleg tavaszi napot ígértek szombatra. A nap ugyan még nem sütött, ám cserében a szél sem fújt. Így aztán az év első OD versenynapja parti halasztással kezdődött. Szerencsére nem sokáig. Nem sokkal f10 előtt megszólalt a duda és lehúzták a halasztást jelző zászlót. Ennek a műveletnek valójában csak protokolláris jelentősége volt, mert a csapatok már javában szereltek és indultak kifelé a vízre.

Kellemes, határozott 10 csomó feletti szélben várakozott a nevezett hat Asso, Az idei első ranglista versenyen a BMW Sailing Team, a Csimborasszó, az Infla Deus, a Peecasso, a Picabo és a Woodoo álltak rajthoz. A rajt simán, zökkenőmentesen zajlott. Mivel több csapat is csak öt fővel nevezett, így minden súly elkelt a trapézokon a friss szélben.

Második futam egy rövidebb halasztás után kezdődött, egy gyengülő, ám még mindig simán 10 csomó feletti szélben. Ezt a futamot is - akárcsak az elsőt - a Nyári Zsolt vezette Peecasso nyerte. A harmadik futamra már érezhetően vissza esett a szél ereje, nem sokkal 10 csomó felett startot el a mezőny és kb egy 5-6 csomósban fejezte be társaság ezt a futamot. A harmadik futamot követően a szél meglehetősen látványosan kezdett veszteni erejéből. Mivel már három futamon túl volt az "A" pálya jelentős része, a rutinosabb - és szomjasabb - versenyzők, elkezdtek a part felé osonkodni, remélve hogy ma már több 

futam nem lesz. Nekik lett igazuk. A verseny rendezők úgy döntöttek, hogy az első versenynapot, három érvényes futammal zárják. A partot érést követően irány a kocsma... Na persze csak egy alma fröccsért, mert meglehetősen dehidratálódtunk. Majd este hatkor kezdődött a díjkiosztó, ahol a 2016-os év helyezettjeinek adták át a jól megérdemelt érmeket és kupákat. A tavalyi szezon tekintetében az Asso osztály kiemelkedően teljesített. Az átlagos 9,5 hajóval a legnépesebb mezőnyt alkotta a One Design Trophy sorozatban. 2016-ban az Asso99 osztályban a sorozatot a Detre Szabolcs

kormányozta Infla Deus nyerte. Második lett az Ifj. Fazakas György vezette Csimborasszó és a harmadik helyen végzett a Dr. Kovács János vezénylete alatt álló Picabo.

Vasárnap reggeli órákban, az érdeklődés hiányára való tekintettel, a napsütés elmaradt és hogy ne törjük meg a szokásokat, újra parti halasztással kezdett a mezőny. A verseny rendezőség utasítása szerint, vasárnapra is három futam lett a tervezett és egy órával megnyújtották az utolsó rajteljárás kezdetének időpontját. A halasztást látva ez jó döntésnek is bizonyult.

Szerencsére a reggeli vonattal a szél is befutott és indulhattunk ki a vízre. Vasárnap késő délutánra, hidegfronti betörést jósolt a meteorológia, melynek ismeretében érthető volt egy aránylag stabil északi szél jelenléte a pályán. Az első futam egy kb 13 csomós szélben indult, ami a futam végére látványosan legyengült kb 6 csomóra. Szerencsére ez a második futamon végig kitartott és a rendezőség kisebb pálya módosítást követően bevállalt még egy harmadik futamot is . Sajnos ezt a futamot már nem mindenkinek sikerült befejeznie. A később rajtoló osztályoknak a fenti kreuz bolyánál lelőtték a futamát. A partot érést követően a rendezőség gyors számolásba kezdett így délután ötkor el is kezdődhetett az eredményhirdetés. Asso99 osztályban a versenyt, magabiztos versenyzéssel (5 első hellyel) a Nyári Zsolt vezette Peecasso csapata nyerte. Második a Detre Szabolcs kormányozta Infla Deus legénysége végzett, és a harmadik helyet a Vadnai Tamás vezénylete alatt álló BMW Sailing Team-nek sikerült megszereznie.

wind_forecast.jpg
  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon
mvsz-logo-2022.png
vituki_kht.png
bottom of page