Bevezetés

 

A hajót 1983-ban az olasz Ettore Santarelli tervezte. Azóta 151 hajó készült és mindegyik a Garda tó partján fekvő Bogliaco kisvárosban, a Licospars műhelyben. Ebből jelenleg ca. 50-60 egység vitorlázik, versenyzik vele Közép-Európában. A vitorlaszámokat szigorúan a gyártási sorrendnek megfelelően kapják a hajók. A legtöbb hajót az őshazájában, Olaszországban találjuk. A hajó első ránézésre egyszerű forma, mint egy felnagyított FD. A hajó összsúlya 1100 kg, ebből a kiel súlya 450-480 kg, amelynek formája bulba nélküli, lefelé egyre vékonyabb. Acélvázas szerkezetre 3mm saválló acél héj van erősítve, kizárólag az alsó felében van ólom kitöltés. Az osztályelőírás tiltja a kiel befestését, csak polírozni, pasztázni szabad. Fényesre polírozva nem algásodik, és nagyon elegánsan mutat a kikötőkben.

 

Az árbocra pillantva megállapíthatjuk, nem egy átlagos túrahajó. Az egész hajót egyszerű kialakítás jellemzi. Az első deck domború, a cockpit kényelmesen széles, hátul teljesen nyitott. A hajó tartós merevségét a gőzöléssel hajlított fabordák adják. A test üvegszálas, airex-el szendvicselt vinilészter laminált. A hajóbelső nem alkalmas kényelmes alvóhelyek elhelyezésére.

 

A hajó összsúlya méretéhez képest könnyű, ezért jolleként viselkedik a hullámokon. A hajóhoz eredetileg 2 genoa (2009-től 1 genua), 1 fock, 1 spinnacker, és egy nagyvitorla tartozik. Az árbocon két pár száling és egy jumper van elhelyezve. Osztályversenyeken 6 fő vitorlázza, akiknek (fürdőruhában mért) súlya max. 520kg lehet, ebből a három trapézos együttes súlya max. 260kg.

 

ASSO99 ADATAI:

Hossz: 9,96 m

Szélesség: 2,92 m

Merülése: 1,8 m

Súlya: 1100 kg

Kiel: 480 kg

Nagyvitorla: 30 m2

Genoa: 23,7 m2

Fock: 14,4 m2

Spinakker: 66 m2

Árboc: 12,3 m

Trapézolók száma: 3 db (max. 260 kg) Versenylétszám: 6 fő (max. 520 kg)

 

 

2016

 

A 2016-os szezon rendhagyó módon indult. Az előző évek tendenciái láttán, az osztály több tagjában megfogalmazódott az a gondolat, hogy ha nem vagyunk képesek megújulni, akkor szép lassan, de biztosan elsorvad az osztály. Már az évad megkezdése előtt kisebb “szervezkedés” indult és számos osztály formáló intézkedés született.

A teljesség igénye nélkül:

  • Új osztály kapitányt választott az osztály Vadnai Tamás személyében

  • Az új osztály kapitány egy komplett programot tett le az asztalra, mely minden elemében az osztály megújulását és újra szervezését hordozta.

  • Lett az osztálynak egy Titkára - Baráth (Bigi) Gábor személyében

  • Megújult a honlap, és lett egy facebook oldalunk is, - amit Kántás Gyula irányítása mellett - az egész szezon alatt aktívan használt az osztály

  • Ennél is fontosabb, hogy lett az osztálynak egy szponzora, a DELL Magyarország személyében.

  • Ebben az évben először pénzdíjas lett a ranglista verseny.

  • Mindezek mellett bevezetésre került az osztály tagdíj is, mely hajónként évi harminc ezer forintban került megállapításra.

A tervezett program lépések láttán több személyes felajánlás is érkezett. Volt aki a web oldal költségeit vállalta át, Csuri Zoli pedig felajánlt egy Tuss-Sail spinakkert, a ranglistán - a tavalyi eredményéhez képest - legtöbbet előre lépő hajó legénységének. Már csak a futamok utáni ingyen sörökre vártunk felajánlást… de az sajnos nem jött meg :(

A szezon elején egy új játékszabály is megjelent a Vitorlás Szövetség által kezelt játéktéren, miszerint is, ahhoz hogy egy osztály következő évben bajnokot állíthasson, legalább 5 olyan versenyen kell részt vennie - az osztálynak -, melyen legalább 8 hajója elindul. Ebből egy lehet a saját a bajnoksága. Ha ezt nem képes megoldani, akkor osztálynak ugyan osztály marad, de a következő évben csak flotta bajnoki címet szerezhetnek a tagok.

Az évad folyamán az osztály jól teljesítette a vállalásait, annak ellenére is, hogy a kerekedi OD-n - szél hiány miatt - sajnos egyetlen futamot sem tudtak megtartani.

Ezt a hiányunkat pótoltuk a Kékszalagon, ahol a csapat jó tempóban rohant végig. Az osztályból elsőként a Fantomasso - Majthényi Szabolcs kormányzásával - haladt át a cél vonalon, alig több mint tizenkét és fél órával a rajtot követően. Az abszolút harmincöt hajóból tíz asso volt. Ez pedig majd nem harminc százalék :) A mezőny kiegyensúlyozott teljesítményét mutatja, hogy - az említett tíz hajó - az egész napos kergetőzést követően, fél órán belül futott be.

A szezon közepére jött az első rossz adat, miszerint is, hogy az osztály titkára nem teljesít valami jól, így az osztály kapitány úgy döntött, hogy új titkárt keres. Detre Zsolt ajánlására kérte fel Földházi Krisztinát, aki nem csak az Asso osztály lelkes versenyzője, de kishajós körökben is otthonosan mozog és számos kapcsolattal rendelkezik, melyet jól tudott kamatoztatni a szezon során és teljes mértékben beváltotta a hozzá fűzött reményeket.

Földváron is új kezdeményezés ütötte fel a fejét. A MET Kupa és a Spari Kupa együttes győztese külön díjazásban részesült, melyre akkor volt lehetősége egy osztálynak, ha mind a két kupán legalább hat hajója elindult. Kriszta ennek a megszervezésével (is) igazolta, hogy jó választás volt ☺ Ezt a díjat a Vadnai Tamás vezette BMW Sailing Team hozta el.

A 2016. évi Magyar bajnokságot tizenhárom magyar és kettő német hajó részvételével rendezték meg, melyet nagy csatában - az utolsó hátszeles szakaszon elért jó helyezésével, - a Fantomasso csapata nyert meg. Ezek után az egész éves verseny szereplésüket megkoronázva, az Asso Európa-bajnoki címet is elhozták Németországból. Ők voltak az a csapat, akik minden olyan versenyt megnyertek, amin elindultak, így nem meglepő módon az év végi összesítéskor ők végeztek a ranglista tetején.

A szezon folyamán kiegyensúlyozottan versenyzett még a Csimborasszó csapata, ifj Fazakas György kormányzásával, akik nagy csatában szerezték meg a második helyet a Detre Szabolcs vezette, Infla Deus legénysége előtt.

Az évad újoncai vitathatatlanul a Dr. Kakas Máté által újra élesztett Fiji csapata volt, akik nagyon nagy lelkesedéssel vágtak neki a Kékszalagnak és az azt követő versenyeknek. Az újnak éppen nem mondható vitorláik és több technikai problémájuk ellenére is, általában kiegyensúlyozott vitorlázással a mezőny közepén vitorláztak. Mivel csak a szezon közepén csatlakoztak be, így sajnos a ranglista alakulásába nem szólhattak bele. Reméljük a 2017-es szezont ugyan ilyen lelkesedéssel fogják végig vitorlázni.

2015

 

A magyar flotta hajóinak számában és tulajdonosaiban, ebben az évben minden változatlan maradt. Az élmezőnyben egy lényeges változás történt; Szilvássy Attila kiszállt a Peecasso hajóból, a kormányrudat Nyári Zsolt vette át.

Az élmezőnyben többen vásárolnak új vitorlákat, elsősorban One Sail márkát, de a BMW team szakít a 15 éves hagyománnyal és North vitorlára vált.

A tavaszi osztálygyűlés meghatározta, hogy növeljük nyolcra a ranglista versenyek számát, de a pontozási szisztéma változatlan maradjon.

Ebben az évben nem utazott külföldi versenyre egyik magyar egység sem. Sajnos, az előző leállt csapatok, továbbra is parton voltak. A ranglista versenyekre általában a szezon első felében 5-6 hajó, később csak 4 hajó állt rajthoz. A Kékszalag és az OB továbbra is kedvelt versenyek, de idén itt is csökkenés mutatkozott.

A Kékszalagnak 8 Asso vágott neki, amelyek közül a Fantomasso  szerepelt a legjobban, a hagyományos hajók közül a negyedik, abszolútban a 13. helyen futott a célba.

Újra a Magyar Flotta volt a házigazdája az Euro kupának. A versenyt augusztusban, Balatonfüreden, az OB keretében, az MVSZ rendezte meg. Két német hajó érkezett a versenyre, régi vitorlás barátunk Luitpold Bajor Herceg, és egy újonc hajó, többségében hölgyekből álló a csapattal.

A gyenge szelek miatt csak öt futamot tudtak megrendezni. A BMW team (korm: Vadnai Tamás) nagyon egyenletesen hozta a jó helyezéseket,    és megérdemelten nyerte, első ízben az EU kupát és második alakalommal a Magyar Bajnokságot. Meglepetés volt, hogy a mindig esélyes Fantomasso az első futamot megnyerte, de utána sebességi problémával bajlódva a 9- ik helyre esett vissza. Második az Asso le Mio (korm: Litkey Farkas), harmadik a Peecasso.

Az éves hazai ranglista és az OD Trophy győztese – első alkalommal – a Peecasso csapat (HUN-139 k: Nyári Zsolt 

 

 

2014

 

A tavaszi osztálygyűlés megváltoztatta a rangsor eddigi szabályait. Tíz verseny helyett csak hét verseny számított be, továbbá a pontozás is változott. Ezenfelül sok újdonságot hozott az év, több hajó is részt vett a Gardai tavon rendezett EB-n újszerű megoldással, azaz kint béreltek hajókat. Először húzták ki külföldre Olcsiék a Fantomassot, jól is szerepeltek, elhozták a bronzérmet az „oroszlánbarlangból”.

A magyar flotta hajóinak számában és tulajdonosaiban, ebben az évben minden maradt. A legénységek összetételében viszont változások történtek, például Tuss Miki abba hagyta az Assozást, így az Ou Sali-ban a kormányrudat Csúry Zoli vette át, aki egyre jobb eredményeket  produkált, az OB-n futamot is tudott nyerni, majd az utolsó versenyen második helyezést ért el, továbbá az éves rangsorban csapatával, az előkelő hatodik helyet szerezte meg.

Sajnos, különböző okok miatt, több csapat leállt, remélhetőleg csak átmenetileg. Így a 21 hajóból álló magyar flotta a következőkép tevékenykedik: a versenyekre 4 hajó nem jön soha, 6-an csak igen ritkán, idén leállt 3-hajó, az aktív hajók száma 8 –ra apadt.

Jövőre EB-t rendezünk, így várhatóan javulni fog a helyzet, elindul egy aktívabb tendencia.

De nézzük az aktívak mit csináltak:

A Kékszalagnak 10 Asso vágott neki, amelyek közül a VOODOO szerepelt  a legjobban, a hagyományos hajók közül a harmadik helyen, abszolútban a 12. helyen futott a célba, az igen zord időjárású versenyen.

 

Nagy csatát hozott az OB, amit idén Füreden rendeztek az MVM és a BMW támogatásával. A verseny rangját emelte két német hajó vendég szereplése, habár Luitpold Bajor herceg az új  (GER-151)  hajójával nagyon lassú volt, így az utolsók között végzett. Később az EB-n derült ki, hogy mi volt a fék; a hajó oldalán és alján gyárilag felragasztott Bajorország zászlaját alkotó fólia szép lassan levált, felhólyagosodott és szakadozott. A tíz futam alatt végig nyílt volt a verseny, hat hajónak volt esélye a dobogóra, sőt a bajnoki cím elnyerésére is. Az utolsó futam erős ÉNY-i szélben zajlott. Az erősen pöffös szélben a futam során erősen váltakozott a hajók helyzete. Az utolsó hátszélben a Detre csapat az Infla Deus hajójukkal bravúros vitorlázással nyerték a futamot, így - immáron ötödik alkalommal- övék lett a bajnoki cím. Második az Asso le  Mio (korm: Litkey Farkas), harmadik a Fantomasso (korm: Majthényi Szabolcs).

 

Az EB-t a Garda tavi Brenzone-ban rendezték az olaszok, amelyre három magyar egység utazott ki. A Fantomasso, mint már emlitve volt, a saját hajóval, a Petrányi és a Detre csapat bérhajókkal álltak rajthoz.

A nyolc futamot végig jó szelekben tudta lefutni a mezőny. Az EB  győztese egy fiatal olasz csapat kormányos Fabiano Cappucini, második a rutinos Pierluigi Omboni, harmadikok Olcsiék, ötödikek Petrányiék, kilencedik a Detre csapat.

 

 

Az éves hazai ranglista győztese – első alakalommal – a BMW csapat (HUN-134 k: Vadnai Tamás )

 

 

2013

 

Egy nagyon szomorú eseménnyel indult az év. Az Asso magyar flotta egyik meghatározó egyénisége, Timár Péter (Timú) január végén váratlanul meghalt. Nagy veszteség érte az egész vitorlás társadalmat. Ő volt a Velencei tavi utánpótlás nevelés fő alakja, és a tavalyi bajnok, Yuppie hajó csapatának motorja.

 

A tél nagyon hosszúra nyúlt és ez éreztette hatását a szezonkezdésnél.

A fogyatkozó részvétel tendenciája folytatódott ebben az évben is. A hétvégi kétnapos versenyeken általában 5 hajó állt rajthoz. Viszont a külföldi versenyre utazás lendületet kapott.

A Kékszalag előtt megint ment az MVSZ kirekesztő hozzáállása az Asso hajók tekintetében, de végül az osztály protestálására engedték elindulni trapéz nélkül az Assokat. De ekkorra már elment a kedve a többségnek és csak három hajó vett részt a versenyen.

 

A közkedvelt pályaversenyeken 8-10 hajó is ott volt. A legnépszerűbb idén is a Magyar Bajnokság volt, amelyen 15 magyar és 2 német (Luitpold Bajor Herceg és a női hajó k: Annina Wagner) csapat nevezett. A versenyt az MVSZ rendezte Balatonfüreden, augusztus első hetében.

A tízfutamos versenyen a nyári kánikulában végig kisszeles futamok voltak. A Fantomasso (HUN-104) k: Majthényi Szabolcs 6 első helyezéssel fölényesen nyerték el a Bajnoki címet. A második és harmadik helyért szoros volt a küzdelem a Peecasso-Grid (HUN-139) k: Szilvássy Attila, az Infla Deus (HUN-133) k: Detre Szabolcs és a BDO (HUN-127) k: Bartos Zoltán között.

 

Az Olasz Bajnokságot augusztus 22-25 között rendezték a Garda tavon Bogliaco-ban, amelyen egy magyar egység állt rajthoz, akik az erősszeles futamokban jól helytálltak, így a Peecasso csapat a kiváló 2. helyen végzett, az erős mezőnyben.

 

Az EB-t Németország rendezi a Chiemsee-n. A versenyre négy magyar és egység utazik ki, akik elhozzák az első négy helyezést.

A szoros versenyben az Európa Bajnok a Detre Szabolcs kormányozta Infla Deus (Hun-133) hajó. Második Vadnai Tamás BMW (HUN-134), harmadik, Majthényi Szabolcs a Sasso hajóval.

 

Az éves hazai ranglista győztese ismét - tizedszer - az INFLA DEUS (HUN-133 k: Detre Szabolcs )

 

 

2012

 

A magyar flotta hajóinak számában nincs változás, de tulajdonos váltások történtek: a Rock me Baby-t (82) a Lovas család vásárolja meg, és rendszeresen részt vesznek a versenyeken. A Challenger-t (124)  Hermann Tibor veszi meg, és Fűzfőre viszi, de csak egy-két túra versenyen indulnak.

 

A Kékszalagnak 15 db Asso vág neki, amelyet Detréék nyernek az Infla Deus (133) hajóval.

 

 

Ebben az évben a magyar flotta a házigazdája az Euro kupának, amelyet az augusztusra, a Koloska Marinában tervezett OB-val együtt rendeznek meg.

 

A versenyekre általában 7-9 hajó megy el, az Euro Kupán, ill. a Magyar Bajnokságon viszont, a magyar flotta történetében a legnagyobb számú a részvétel, 21 hajó állt rajthoz. A verseny rangját megnövelte, a négy német Asso csapat indulása. Érdekesség volt, hogy Luitpold Bajor Herceg egy teljesen új hajóval érkezett, amely a 151-ik elkészült Lievi hajó, továbbá egy német női csapat is jött a 144-es hajóval.

 

A megrendezett 8 (6 közepes-, 1 gyenge-, és 1 erős-szeles) futamban, a magyar bajnoki címet, szoros versenyben a Yuppie (HUN-142 korm: Nyári Zsolt) nyerte meg. Második a Fantomasso (HUN-104) korm: Majthényi Olcsi, harmadik az Asso le Mio (HUN-145) k: Litkey Farkas

 

Ebben az évben senki nem utazott külföldi versenyre a flottából.

 

Az éves hazai ranglista győztese – első alakalommal – a Fantomasso csapat. (HUN-104 k: Majthényi Szabolcs ) A csapat egyúttal az OD Trophy győztese is.

 

 

 

2011 –es tavaszi osztálygyűlés úgy határoz, hogy az OB-t ismét Balatonföldvárra szervezi. Továbbá a Bajnokságig minden hajótulajdonos rendelkezzen érvényes Felmérési Bizonylattal. Végül ezt a rendezőség nem ellenőrizte, úgy vélte, mindenkinek lelke rajta.

A flotta hajóinak számában nincs változás. Egyre többen az élmezőnyből kevés versenyen indulnak, a régi, megszokott csapattal csak a Bajnokságra koncentrálnak, nem akarnak új embereket betanítani.

Sokan új vitorlákat vásárolnak, így a mezőnyben tovább gyorsulnak a hajók. A versenyeken általában 8-10 hajó áll a rajthoz, a Magyar Bajnokságon viszont 18 hajó vesz részt.

A hagyományos Kékszalagon - tíz év után - engedélyezi az MVSz az Assok részvételét, de csak abszolútban értékelve, és természetesen trapéz használata nélkül, 7 fős legénységgel.

A Magyar Bajnokságot augusztus első hetében a Spartacus SE rendezi Balatonföldváron. A megrendezett 10 (4 gyenge-, 1 közép-, és 5 erős- szeles) futamban, a magyar bajnoki címet az Infla Deus (HUN-133 korm: Detre Szabolcs) nyeri el. Második a Peecasso-Grid (HUN-139) korm. Szilvássy Attila, harmadik a Fantomasso (HUN-104) k: Majthényi Szabolcs A versenyre a Bajor herceg, Luitpold von Bayern (GER 141) is eljött.       Az EB-t a Garda tavon, Acquvafresca-ban rendezik, amelyre 2 magyar  hajó utazik ki. Legjobban a (140) SIMO (Kántás Gábor) szerepel 8., a BMW Sailing Team (Vadnai Tamás) csapat 10. helyezést éri el, a 18 –as mezőnyben.

Az éves OD Trophy győztese a BMW Sailing Team (Vadnai Tamás) csapat Az éves hazai ranglista győztese – első alakalommal - a YUPPIE(HUN-142 k: Nyári Zsolt )

 

 

2010 –es tavaszi osztálygyűlés úgy határoz, hogy a light genuákra a moratórium tovább tart, azaz a „vastag” génuák csak az OB –től kezdve kötelezőek, amelyet ezúttal Balatonföldvárra szervez az osztály.

 

Tavasszal az első versenyen rajthoz állt, a télen felújított Pimasso hajó (HUN-72) Jeney György irányításával. A többi csapatokban a kormányosok tekintetében nincs változás. A legénységek is csak csekély mértékben módosulnak. A korábbi években az élmezőnyhöz tartozó Rock me baby sajnos egész évben parton maradt, viszont a szezon vége felé életre kelti Márton Balázs, a tíz éven keresztül parton veszteglő HUN-001- es Passione hajót, és indulnak vele több versenyen.

 

Sokan  új vitorlákat  vásárolnak,  így  a mezőnyben  gyorsulnak  a hajók.  A versenyeken általában 8 hajó áll a rajthoz, a Magyar Bajnokságon viszont 18 hajó vesz részt.

 

A Kékszalagot a Fantomasso csapata nyeri.

 

Az EB-t, júliusban, Németország, Travemünde-ben, a Balti tengeren rendezi, amelyre 2 magyar egység utazik ki.

A német bajnokságot is itt rendezik, az EB előversenyeként, amelyet a magyar, Vadnai csapat hibapont nélkül, fölényesen megnyert.

Az EB 8 futamán majdnem végig erős szél volt, igazi tengeri időjárás. A verseny a Travemünder-Woche keretében volt megrendezve, de nagyon kevés Asso hajó állt a rajthoz, mivel ezen a területen nincs helyi Asso flotta. Magyar egység a bajnok, az INFLA DEUS (HUN-133) csapat (korm: Detre Szabolcs) fölényes győzelmével.

Kiválóan szerepel a másik magyar hajó is, a BMW (HUN-134) csapat, Vadnai Tamás kormányzásával, akik a König Ludvig Dunkel (GER141 korm: Luitpold von Bayern) előtt, biztosan szerzik meg az ezüstérmet.

 

A Magyar Bajnokságot 10 futamban, közepes és gyenge szélviszonyok közepette, augusztus közepén, a Spartacus SE rendezi Balatonföldváron. A versenyre a Bajor herceg, Luitpold von Bayern (GER 141) is eljött.         A magyar bajnoki címet, Majthényi Szabolcs kormányzásával, a Fantomasso (HUN-104) nyerte el. Második az Asso le Mio (HUN-145  korm: Litkey Farkas), harmadik az Infla Deus (ex ERSTE) (HUN-133  korm: Detre Szabolcs).

 

Az Olasz Bajnokságot augusztus végén rendezték a Garda tavon Bogliaco- ban, amelyen egy magyar egység állt rajthoz, akik az erősszeles futamokban jól helytálltak, így a Peecasso-Grid csapat az előkelő 5. helyen végzett, a 16 hajóból álló mezőnyben.

 

Az éves hazai ranglista győztese ismét - kilencedszer - az INFLA DEUS (HUN-133 k: Detre Szabolcs )

 

 

2009 –es évben újra EB-t rendezett az osztály a Balatonon.

 

Ebben az évben változások történnek a magyar flottában: A Rock me baby kormányosa Adorján Csaba lesz.

A Habágyút megvásárolja Jeney György és Pimasso névre kereszteli, de versenyen egyenlőre nem indulnak.

A flotta technikailag erős fejlődésnek indul, sokan új vitorlákat vásárolnak, amelynek az eredménye, hogy kiegyenlítetté válik a mezőny. Megjelennek az új szabálynak megfelelő „vastag” 1-es génuák.

A versenyeken általában 9-11 hajó áll a rajthoz, a Magyar Bajnokságon közel 20 hajó vesz részt.

 

A Magyar Bajnokságot 8 futamban, jó szélviszonyok közepette az MVSZ rendezi Balatonfüreden. A versenyre egy olasz hajó (Stefano Novati    ITA

136) is eljött. A magyar bajnok, Litkey Farkas kormányzásával, az Asso le Mio (HUN-145). Második a Pecasso Grid ( HUN-139 korm: Szilvássy Attila), harmadik a ERSTE (HUN-133 korm: Detre Szabolcs).

 

Az EB-t, szeptemberben, Balatonfüreden a BYC rendezi, amelyre 15 hazai és 4 olasz hajó nevez be. A 7 futamos versenyen nyolc hajó van versenyben a dobogós helyekért. Az Európa Bajnokságot a Yuppie  (HUN-

142 korm: Nyári Zsolt) magabiztosan nyeri, a két első futam megnyerésével, majd további jó helyezésekkel. A további 5 hajó nagyon szoros csatában, pár pont különbséggel követték egymást. Az ezüstérmet az „újonc” Equilor (HUN-126 korm: Németh Botond) hajó nyeri, a bronzérmet az Ou Sali (HUN-93 korm: Tuss Miklós) hozza el.

 

Az éves hazai ranglista győztese ismét - most már nyolcadszor - az ERSTE (HUN-133 k: Detre Szabolcs )

 

 

 

2008–as         áprilisi   osztálygyűlés   úgy   határoz,   hogy   az   OB-t  elviszi  saját rendezés-ben Balatonlellére.

 

Ebben az évben változások történnek a magyar flottában:

  • A Vivasso-t (127) megvásárolja Gerendy Zoltán, BDO névre kereszteli, és Balatonfüredre, a BYC klubba viszi. A csapat a korábbi, többszörös bajnok Eliott 770 tagjaiból áll össze, Bartos (Tockos) Zoltán kormányzásával.

  • Az Inkasso-t (HUN-126) megvásárolja Szécsényi Bálint, és Equilor névre kereszteli.

  • A Rock me baby-nek új kormányosa van: Gyenese Balázs.

  • Megalakul az első női csapat, amelyet Magyar Vilma szervez. A Fiji (HUN-63) hajót bérlik, és Dokyard Ladies Sailing Team néven versenyeznek.

  • Megérkezik a 21-ik, Asso a Balatonra. A GER-101 hajót Vörös Balázs megvásárolja, és Boglári kikötőbe viszi.

 

 

Az első Kenese-i versenyen sokan indulnak. Ott vannak a mezőnyben az előző év őszén, egy orkánszerű viharban a parton leborult, és nagyon összetört hajók, szépen kijavítva, megújulva; az Asso le Mio (különben a verseny győztese) és a Rock me Baby.

 

A Kékszalagot a BMW csapata nyeri.

 

A     Magyar     Bajnokság     Balatonlellén,     mindenki    megelégedésére, 8 futamban, jó szélviszonyok közepette, jó szakértelemmel lett megrendezve. A versenyre két német hajó is eljött, Luitpold Bajor herceg és Kai Krausse, (az őszi Chiem-See EB főrendezője).

A magyar bajnok ismét a Fantomasso (HUN-104), a többszörös FD világbajnok Majthényi Szabolcs vezérletével.

Második a Pecasso Grid ( HUN-139 korm: Szilvássy Attila), harmadik a Yuppie (HUN-142 korm: Nyári Zsolt).

 

Az EB-t októberben (első alkalommal Németországban) a Chiem-See-n rendezik,  amelyre  3  magyar  hajó  utazik  ki.  Az  Assozás  történetében

 

 

először, külföldön magyar egység a bajnok, az ERSTE(HUN-133) csapat (korm: Detre Szabolcs) fölényes győzelmével.

Kiválóan szerepel egy másik magyar hajó is, a BMW (HUN-134) csapat, Vadnai Tamás kormányzásával, akik a König Ludvig Dunkel (GER 141 korm: Andi Plettner) mögött, illetve a svájci Silvio Müller és a német  Poldo Frickel (különben 49-es menő) előtt, a bronzérmet szerzik meg.

 

Az EB-n az Asso olasz vezetősége egy technikai meeting-et szervez, ahol az összes nemzet képviselve van. Határozat születik több szabálymódosításra, ahol az egyik lényeges döntés, hogy 2009-től  eltörlik a 2-es Genua-t, azaz csak az 1-es, „nagy” Genua engedélyezett, amelyet csak erősebb anyagból lehet készíteni. A korábban gyártott, super –light genuák 2009-ben még használhatóak, de 2010 évtől csakis az erősebb anyagból készült Genua lehet a fedélzeten.

További döntés, hogy az EB-t 2009 -ben, a magyar flotta rendezheti.

 

Az éves hazai ranglista győztese ismét - most már hetedszer - az ERSTE (HUN-133 k: Detre Szabolcs )

 

 

 

2007–es áprilisi osztálygyűlés úgy határoz, hogy az eddigi osztálykapitányi és osztálytitkári szervezeti felépítést, azonos súlyú 3  tagú  osztályelnökséggé változtatja.

Van változás a flotta összetételében, a Challenger-t (124) megveszi Hollósi Gábor.

Az Olasz Bajnokságot nagyon kora tavaszi időpontban rendezték a Como-i tavon, amelyen két magyar egység állt rajthoz. Az erősszeles futamokban jól helytálltak a magyarok, így a Peecasso csapat a kiváló 2., míg  a Picabo csapat a 8. helyen végzett a 21 hajóból álló mezőnyben.

 

A Magyar Bajnokságot ismét Füreden az MVSZ rendezi. Két fiatal olasz egység is résztvevője a versenynek. Az első két napon a futamok nagyon jó, erős szélviszonyok közepette zajlanak. A 9 futamra kiírt sorozatból végül csak öt futamot képes megrendezni, a tétova versenyvezetőség. Rengeteg óvás borzolja a kedélyeket. Végül az utolsó futamot a Yuppinak

(142) k: Nyári Zsolt sikerül megóvnia, amit törölnek, így megnyeri a Bajnokságot pontazonossággal a Peecasso előtt. Harmadik egy ponttal lemaradva a Fantomasso.

Az EB-t a Garda tavi Salo öbölben rendezik, amelyre 5 magyar hajó utazik ki. A végső eredményt tekintve nem szerepelnek jól a magyar hajók. Minden egység több betli futamot gyűjt be. Érdekessége volt a versenynek, hogy bemutató jelleggel a mezőny előtt három perccel elrajtolt egy forradalmian átalakított asso, amelyet bulbás kiellel, top genackerrel, és 5 fős legénységgel szereltek fel. A próbálkozás nem aratott nagy sikert.

 

A német bajnokságot megint a Chiem-See-n rendezik, amelyet a Vadnai csapat hibapont nélkül, fölényesen megnyert.

 

Az Európa kupában a (139) Peecasso k: Szilvássy Attila. a 6. helyet, míg a (123) Picabo k: Dr. Kovács János  a 7. helyet szerzi meg.

 

Az idény utolsó érdekessége volt, hogy a (104) Fantomasso k: Majthényi Szabolcs új Kenese-Keszthely rekordot futott, amely most már 3 óra 41’

 

Az éves hazai ranglista győztes a (133) ERSTE k: Detre Szabolcs

 

2006 –os évben újra EB-t rendezett az osztály a Balatonon. A verseny szervezésének újszerűségét az okozta, hogy a magyar rendezők a külföldi (olasz) hajókat transzportálták oda –vissza. Indult egy svájci hajó az olaszokon kívül, de sajnos a németektől és osztrákoktól nem volt résztvevő. Az Európa Bajnokság június utolsó, illetve július  első napjaiban került megrendezésre, amely kiválóan sikerült úgy a vízen, mint a parton. Az EB-t az Assozás történetében először, magyar egység nyerte, mégpedig a Peecasso (HUN-139) csapata (kormányos Szilvássy Attila).

 

A német bajnokságot ezúttal a Chiemseen-rendezték, amelyre a (HUN-

134) Ultramed- Vadnai testvérek csapata utazott ki, és az előkelő  3. helyet szerezték meg.

 

A Magyar Bajnokságot Füreden az MVSZ rendezi, jó szélviszonyok közepette. A (104) Fantomasso k: Majthényi Szabolcs magabiztosan megnyeri a 12 futamban lezajlott OB-t, második a (139) Peecasso. Harmadik a (142) Yuppie.

 

Ősszel újabb Asso érkezett a Balatonra. Kántás Gábor megvásárolta a jó hírű Simo (ITA-140) hajót, amellyel a Centomiglian elindulnak, és  az olasz menőkkel kiegészített csapattal, a kiváló 7. helyet szerezték meg. Majd ezt követően hazahozza a hajót, és Füredre az MVSZ telepre viszik.

 

Az 2006 éves hazai ranglista győztese a (139) Peesacco k: Szilvássy  Attila

 

 

2005 –ös év elején újabb Assók érkeznek a Balatonra. Faragó Gábor márciusban az Atter-See-ről megvásárolja a 123-as hajót, Picabo névre kereszteli és Földvárra viszi. Így megalakul az első Szpari csapat, amely a következő: Kovács János, Ambrózy György, Faragó Gábor, Mészáros Ákos, Dergács Kristóf, Szeremley László. Április 9-én érkezik meg a 18-ik Asso. Homola Szabolcs vásárolja meg a 111-es Ing-Lease l’amante korábban Cioccomenta nevű hajót, FMC Consulting nevet kapja és Füredre viszi. Másnap fut be ugyancsak Füredre a 19-ik hajó. Dr. Fonyó Károly vásárolta meg és hozta be a 142-es L’Amantasso-Ing-Lease, korábban Mediatel nevű hajót. A hajó Yuppie Revans nevet kapja.

Az Európa Bajnokságot május elején Svájc rendezi, a Bieler-See-n, amelyen csak Detréék vesznek részt a (133) ERSTE nevű hajójukkal. Jól szerepelnek, és a BRONZ éremmel térnek haza. A csapat igazi válogatott, mivel ott van a Peecasso hajóból Petrányi és Szaplonczay is. A német bajnokságot ismét Stanbergban rendezik, amelyre a (143) Csimborasszó Fazakas György csapata utazik ki, és az előkelő 4. helyet szerzik meg. Az első szezonjuka vitorlázó Picabo, nagyszerű vitorlázással megszerzi a 3. helyet a Gorla-n.

A Magyar Bajnokságot Kenesén rendezik, jó szélviszonyok közepette. A futamok többsége közép és erős szelekben zajlik. Két külföldi, német hajó is részt vesz a versenyen; a 110–es és 118-as. A (134)APC k: Vadnai Péter nagy fölénnyel megnyeri a Bajnokságot a (142) Yuppie Revanche- k: Nyári Zsolt előtt. Harmadik a (82) Rock Me Baby k: Rick Gergely.

Az olasz bajnokságot Gargnano-ban rendezik, amelyre 4 magyar hajó utazik ki. Nagyon jól szerepel a (139) Peecasso k: Szilvássy Attila csapat, megszerzik a 2. helyezést. Az (134)APC a 8-ik, a (82)Rock me Baby 9-ik, és az idén újonc (123) Picabo a 22-ik helyezést éri el a 25 –ös mezőnyben.

 

Az éves hazai ranglista győztes a (134) APC k: Vadnai Péter

 

2004 –es évben nincs különösebb változás a flotta összetételében.

A hajó nevek és kormányosok változnak egy-két helyen:

A Blue Curasso(134) A.P.C. névre változik. Az elender hajó (133) EUROWEB-re változik. Az Asso Le Mio ban Litkey Árpád ül a kormánynál. A német bajnokságot ezúttal a Chiem-See-n rendezik, amelyet Detréék szoros küzdelemben nyernek meg az Euroweb nevű hajójukkal.

A Magyar Bajnokság nagyon rossz szélviszonyok közepette zajlik, több futam elmarad. Végül az utolsó futamot a Peecassonak sikerül megóvnia, amit törölnek, így megnyeri a Bajnokságot az Euroweb előtt. Harmadik a Proligy (Dolmányos Gábor)

Az EB-t Gargnano-ban rendezik, amelyre 6 magyar hajó utazik ki. Legjobban az (133)Euroweb (Detre Sz.) szerepel 6., de jól megy még a Peecasso csapat 8. és a Rock me Baby 11. helyezést érnek el a 30 –as mezőnyben.

Az Európa kupában az Euroweb a 2. helyet szerzi meg.

Az éves hazai ranglista győztes a (133) Euroweb k: Detre Szabolcs

 

 

2003-as év elején több változás történik a mezőnyben:

a listavezető Yuppie (133) hajót Detre testvérek megvásárolják Fonyó Károlytól, Kenese MP-ba viszik és nevét  ELENDER-re változtatják.

A Caipirinha (63) is tulajdonost vált, Klaus Gerasch eladja Lepp Gyulának aki szintén Kenesére viszi. A hajót Budafoki Róbert bérli, aki FIJI nevet  ad a hajónak. A Fiji hajó kormányzására több változás után Litkey Bencét kérik fel. Az Asso le Mio (145)- ban Eszes Tamást Litkey Botond váltja a kormánynál.

A Rock Me Baby (82) hajót Rick Gergely az élmezőnybe kormányozza. A Német bajnokságot a Peecasso (139) (Szilva) biztosan megnyeri.

A Magyar Bajnokságot ismét biztosan nyerik Detréék az Elender (133) hajóval. Második a (139)Peecasso, harmadik a (82)Rock me Baby ( Rick Gergő)

Az EB-t a Garda tavi Malcesine-ben rendezik, amelyre 7 magyar hajó nevez be. A Peecasso (korm: Szilvássy Attila) nagy formában vitorlázik és megszerzik az EZÜSTÉRMET.

Az éves ranglista győztes a (133) Elender k: Detre Szabolcs

 

 

2002 májusában újabb hajó csatlakozik a Magyar Flottához. A 127-es számú Vivasso Németországból került új tulajdonosához, Tóth Andráshoz. Kormányosa Gyenes Ákos. Már 16 hajót számlál a Magyar mezőny! Újabb tulajdonosváltások történnek: Az Assolutát (92) megvásárolja Dolmányos Gábor, és PROLIGY névre kereszteli. A Compasso (72) hajó Kenese MP-ba kerül Habóczy László és Stanga Gyula tulajdonába, akik HABÁGYÚ névvel látják el, és Kelemen Tamást (Kelot) kérik fel kormányzásra. A Chrono Capital (134) Vadnai Péter és Vadnai Tamás új névvel a Blue Curasso-val jelennek meg. A Fantomasso-t ettől az évtől Majthényi Szabolcs kormányozza.

A Magyar Bajnok a Yuppie 133 (Detre Szabolcs). Második a Blue Curasso (Vadnai Péter), harmadik az Asso le Mio (Eszes Tamás).

Az Európa Kupában ismét jól szerepel a Yuppie; a Német Bajnokságot megnyerik a Starnberg tavon és másodikok a Garda tavi Torbole-ban az Olasz Bajnokságon, így megnyerik másodszor az Európa Kupát. Az éves ranglista győztes a (133) Yuppie Avant-Garde k: Detre Szabolcs

 

2001 telén egy hajóval gyarapodik a flotta, a 124-es Vamp'O Grams Elmar tulajdonába kerül, és Challengerre változtatja a nevét. 2001-ben a Peecasso( Szilvássy Attila ) a Magyar Bajnok, második az Asso Le Mio       ( Eszes Tamás ), harmadik a Yuppie ( Detre Szabolcs ). Az Európa Kupában is jól szerepelnek a Magyarok. Monacóban Detréék 3., Kenesén Detréék 1., Eszesék 2.Kelemenék 3., Ausztriában   Detréék   2., Németországban Detréék 1., Assoluta( Gyenes Ákos ) 3. helyen végeznek. Az Európa bajnokságon Detréék remek vitorlázással MÁSODIKOK, és  ezzel megnyerik a 2001-évi Asso99 Európa Kupát. Az EB-n 6 db, a Centon 7db Magyar hajó szerepelt. Ősszel, két hajóval gyarapodott a mezőny. Nika Miklós megvásárolta a 82-es, régebben Fert, ma Rock Me Baby, nevű hajót, illetve Rózsa Béla megvásárolja az IFCO 1-et, új neve  Inkasso. Ezzel a hazai hajók száma 15-re emelkedett. Az éves ranglista győztes   a

(133) Yuppie Avant-Garde k: Detre Szabolcs

 

2000-ben megalakult az Asso Magyar Osztályszövetség, ahol Fonyó Károlyt választották meg osztálykapitánynak. Megtartották az első Asso Országos Bajnokságot ahol nagy fölénnyel nyert a (133) Yuppie Avant-Garde (Detre-Detre-Fonyó-Keller-Kisszölgyémi-Pallay), második a Kelemen Tamás vezette (145) Asso Le Mio, harmadik a (139) Peecasso Szilvássy Attilával a kormánynál. A Garda-tavi EB-n 6 magyar hajó vesz részt. A legjobb Magyar egység Detréék 8. helyen végeznek. Az éves ranglista győztes a (133) Yuppie Avant-Garde k: Detre Szabolcs

 

1999-ben további három hajóval bővült a hazai mezőny. Név szerint a 93-as  Ou Sali-val( Váradi Gábor, Vályi Géza ), a 72-es számú Peecassoval (Petrányi Zoltán ), és a 139-es HEY MAMBO-val ( Váradi Gyula ). 1999- ben a Yuppie és legénysége megnyerte az abszolút Kékszalagot, második lett a Yacht bajnokságon, és harmadik helyen végeztek a garda-tavi Asso99 EB.-n. 1999 végén elindult az "Asso-láz" Magyarországon. Ősszel és télen nem kevesebb mint 7 hajó érkezett hazánkba. Sorrendben: az 1- es történelmi hajó( Vályi Géza), a 63-as CAIPIRINHA ( Klaus Gerasch ), a 90-es Geki5, majd VOODOO ( Fekete Gábor ), a 104-es FANTOMASSO (Gulyás Gábor ), a 133-as "új" Yuppie Avant-Garde ( Fonyó Károly ), a 134-es Captain Blaubear, majd CHRONO CAPITAL ( Vadnai Péter ), a 143- as ex-Lievi hajó a CSIMBORASSZÓ (Fazakas György ) és a vadonatúj 145- ös ASSO LE MIO ( Lepp Gyula ). Történtek tulajdonosváltások is. A 92-es Yuppie-t megvette Somogyi Miklós és Stolz Tamás, feketére festette és ASSOLUTA lett a hajó neve. A 72-es PEECASSO-t Bereczky László  vásárolta meg, és COMPASSO-ra keresztelte. Párhuzamosan Petrányi Zoltán megvette a 139-es Hey Mambo-t, és a PEECASSO névvel látta el.  Az OU SALI-ból kiszállt Vályi Géza, helyére Zolnay György került. Később Vályi eladta az 1-es hajót az MKB-nak, és azóta a hajó alig versenyez.

 

1998

 

Magyarországra 1998-ban jutott el az első Asso, amit Fonyó Károly vásárolt Svájcból. A hajó akkori neve Assoluta, és sorszáma 92-es volt. A hajót Yuppie-Assoluta névvel látta el, és felújítatta. A hajót Detre Szabolcs, olimpiai bronzérmes vitorlázó kormányozta. Az első évben majd minden versenyt megnyertek itthon a Yacht osztályban. A Yacht osztályban denevéres nagyvitorlát, top genoát, és top spit használtak .

 

Külföldre is többször kiviszik a hajót; megnyernek egy Chiemsee regattát, negyedikek lettek a Garda tavi Centomiglián és hetedikek Pulában rendezett Asso99 EB.-n. A 98 év őszén 3 óra 50 perc idővel új Kenese - Keszthely gyorsasági rekordot állítanak fel. Ezen az őszön a Balatonra érkezik a második asso, - egyelőre versenyen kívül - a 93-as számú hajó.

  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon
Országos Vízjelző Szolgálat
Dell Magyarország

Copyright  2016 - Asso99 HUN - Impresszum - Szerzői Jogok